La meva motxilla

La meva motxilla
La meva motxilla

domingo, 3 de junio de 2012

"Formar-se és sinònim de millora i de canvi? Passes a seguir”


¿Cómo hacer que la formación impulse cambios en un centro? Neus Sanmartí, María Masip



                                                                  



 Formar-se és sinònim de millora i de canvi? Passes a seguir”




chiste4.jpg
matesymas.es

Resum

Aquest article ens arriba de la mà de l’editorial Graó i ens posa de manifest a través de les paraules de na Neus Sanmartí i de na Maria Masip, de com ha de ser una formació del professorat profitosa. Com a introducció, ens deixen entreveure mitjançant evidències, que després de la formació i al pas del temps poc queda d’aquesta i per tant no ha resultat profitosa ni pels docents ni pels infants o adolescents als qui hauria d’anar dirigida i posada en pràctica la formació. Aquest fet pot ser donat pel poc interès del propi docent o per la manca de voluntat del centre per posar en pràctica l’aprenentatge dels docents.

Malgrat això, i després de fer un anàlisis de diferents experiències, les autores de l’article confien en la possibilitat que amb unes pautes, tot el procés d’aprenentatge es consolidi i sigui profitós. El primer que s’hauria de fer, seria adquirir un compromís de millora. El primer compromís ve donat pels propis formadors. Aquests tenen la voluntat de vincular-se al centre per tal que el projecte pugui arrelar-se. Per tal que es doni, caldrà el compromís per part de totes les parts, formadors, formats i centre i, com no l’existència d’un grup impulsor amb ganes de millora i amb el deure moral de millorar les oportunitats educatives, mirant sempre de front al seu alumnat.

Molt important també, que el formador creï espais d’intercanvi, de conversa compartida. On puguin sorgir els dubtes i on es puguin compartir les experiències de cada un i una dels docents. On l’intercanvi transformi els coneixements implícits i individuals, ens coneixements implícits i compartits.  

Un altre part molt important que es senyala en l’article, es que per consolidar els canvis, cal que els/les docents facin un acte d’autoavaluació del seu propi procés d’aprenentatge. Aquest fet, fa el/la propi/a docent es faci conscient dels processos de canvi augmentant així la seva capacitat reflexiva i d’autoregulació. 

Aquí i malgrat sembli que no toca, els papers de les famílies juguen un paper important donat que han de donar suport a tots els canvis que es donin a l’escola derivats de la formació del professorat. Als pares els hi poden sorgir dubtes davant el que s’està fent amb els seus fills i per tant se’ls ha de fer partícips. També caldrà de l’ajuda dels agents destinats a formalitzar aquest acompanyament com poder ser els centres de recursos pedagògics. S’ha de considerar un treball en xarxa. 

Una vegada s’ha fet la formació i s’han seguit totes les passes, arriba la part més difícil per a mi. La de la consolidació. S’ha de continuar estar motivat/da i sentir que es té l’ajuda de tot l’equip i dels formadors per continuar i no decaure. Segons esmenta l’article, totes les experiències tenen un punt en comú. El de la necessitat de detectar els obstacles que els impedirien consolidar els avanços. 

I com en tota experiència educativa, canvis, etc, haurà d’haver una fase d’avaluació per entendre i veure com a anat tot el procés, que és susceptible de millora i si el camí recorregut ajuda i millora la qualitat de l’ensenyança i per tant repercuteix favorablement en l’alumnat.


Avaluació dels objectius dels autors

Els objectius de l’article, són donar valor a la formació permanent del professorat. Ens deixa veure la seva importància, això si, si es fa bé. Sinó es converteix en un fet aïllat que queda en un pur tràmit per engreixar el currículum. Important també i que ens fa pensar, és com de i de quina manera s’hauria de fer una bona formació i que aquesta es consolidés, que provoqués a l’equip docent ganes de canvi, de millora. Dir que moltes vegades és el propi centre qui impossibilita que el professor amb ganes de millorar es quedi aturat i no desenvolupi totes o la majoria de les competències adquirides. Que ha de ser un treball de tots i amb la implicació, com sempre, de tota la comunitat educativa. Que el canvi i la millora, està en la força d’un treball en equip. Un treball consensuat, reflexionat i parlat. I aquest ha de tenir com no, il·lusió i amor cap el que té entre les mans.  



No hay comentarios:

Publicar un comentario