Oportunitas i fortaleses del centre i de l'aula
Se que arribo una mica tard a penjar una de les propostes del primer seminari, fer un DAFO de l’escola, encara que no sol ser el meu estil, necessitava descansar i plantejar-me si em valia la pena continuar. Ara per ara encara no ho tinc molt clar encara que de moment acabaré el que tinc començat aquest curs.
Dir que el dia del seminari va ser la primera vegada que sentia parlar d’un anàlisi DAFO. Segons el que ens varen explicar i les definicions que he cercat, consisteix en un estri que encara que en un principi s’utilitzava a nivell empresarial, s’ha estès a altres àmbits com és l’educatiu. És tracta de fer un anàlisi dels punts forts i dèbils del centre educatiu i el seu entorn. DAFO, prové de les quatre idees que centren l’anàlisi: Debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats. En el camp educatiu, serveix per analitzar i reflexionar sobre la manera de fer individual i col·lectiva.
En el nostre cas en particular i encara que durant el seminari hem tractat tots els punts, positius i negatius, en aquest moment i per incloure al nostre bloc, només ho farem de les fortaleses i oportunitats del nostre centre i de l’aula on fem o ja hem fet les nostres pràctiques.
Fortaleses del centre:
Per a mi la major fortalesa que posseeix el centre és l’aula d’educació especial. És una oportunitat única per a tots el poder compartir amb els infants de l’aula moments molt especials. Tots i totes ens aprofitem de les relacions que s’estableixen i del què un entorn de normalitat pot ajudar tant als infants de l’aula com als de la resta de l’escola.
També és molt important el fet de tenir especialistes, PT, AL, EBAP, ATE, Fisioterapeuta, amb caire de continuïtat que donen suport tant als infants de l’aula, als infants amb una modalitat d’integració, com a la resta si escau en algun moment. Dir que la relació de complicitat i de col·laboració entre tots l’equip de suport, fa un dels punts forts dels que disposa l’escola.
Oportunitats del centre:
Encara que pot semblar una debilitat, crec que s’hauria de considerar una fortalesa del centre el fet que només té 6 anys de vida. Per a mi, aquest fet dóna la possibilitat de començar de cero, sense enquistaments, amb gent que ha de començar i ha de tenir la força suficient com per anar creant un centre amb personalitat.
Un altre gran oportunitat de la que en centre s’aprofita, és la que li dóna l’entorn. L’escola està situada apartada del poble i en una zona rural, encara que no tant com perquè la vida del poble no pugui entrar dins l’escola i l’escola formi part de la vida del poble. Els infants poden anar a peu a les activitats que s’organitzen al poble.
Fortalesa de l’aula:
Equip d’infantil format ara ja per un equip estable amb ganes de treballar i de deixar enrere pràctiques educatives que fa temps s’haurien d’haver quedat en l’oblit. Dir que l’escola no va obrir portes amb una manera de treballar molt innovadora però que poc a poc i amb molta il·lusió per part de tot l’equip va canviant.
Un altre fortalesa és la diversitat d’alumnat i la inclusió veritablement significativa és té des de cada aula del centre.
Les famílies. No podem oblidar mai a les famílies quan parlem de fortalesa d’una escola i en aquest cas crec que la relació d’ajuda i col·laboració que es manté entre les famílies i els docents fan que s’enforteixen els objectius comuns que afavoriran el desenvolupament dels infants.
Oportunitat de l’aula:
La major oportunitat que veig quan estic dins qualsevol de les aules d’infantil, és la que les mestres donen als menuts i menudes de ser independents, forts i fortes, segurs i segures. Crean i organitzen activitats que ajuden a la seva autonomia. No estan tot el dia darrera d’ells/es. Els deixen fer.
També m’agrada molt veure com respecten i treballen les emocions dels infants amb un total i absolut respecte, donant així la possibilitat i la oportunitat de ser ells i elles mateixos/es.
Imatge: pastorcortes.net
No hay comentarios:
Publicar un comentario