Hi participem tots i totes
Per a mi una bona pràctica de la meva escola és més que una bona pràctica
d’aula, una bona pràctica general on tota l’escola està implicada en un projecte
comú.
En primer lloc, dir-vos que l’escola on faig feina va presentar un projecte
d’escola musical des de direcció i per tant la música és un dels valors
fonamentals. Cada any entre tot el claustre, no exclusivament les mestres de
música, es tria un tema o una manera de fer (un musical, balls, etc) i es pensa
un i s’organitza un projecte on tots i totes puguin participar, començant per
infantil, primària i la nostra estimada aula d’educació especial. S’organitzen
i es pensen detalladament des de els fonaments teòrics, la descripció del
projecte, les programacions per cada cicle, les seqüències didàctiques,els
criteris d’avaluació, els criteris d’avaluació, etc. Es preparen tots tipus de
materials entre tots els infants. Ells i elles confeccionen amb la guia i ajuda
dels mestres tot el que caldrà per que el resultat final, posada en escena en
un teatre a final de curs, sigui d’allò més entranyable i espectacular. Fins i
tot, preparen el cartell que anuncia la seva obra i les invitacions per poder
convidar als papis i mamis, personalitats i cada any es convida una escola de
municipi a veure el resultat.
Dir que és un projecte que comença amb el curs i acaba quasi quan ja l’hem
acabat. A partir d’aquest projecte comú, és treballen totes les competències
del currículum tant de primària con d’infantil.
Enguany, del que es tracta, és de crear entre els/les alumnes i els/les
mestres un espectacle musical amb música
i danses de diferents indrets de món.
És un pràctica on es treballa de manera global, ja que vincula àrees com la
llengua, música, plàstica, etc. Els alumnes aprenen a escoltar, cantar, ballar,
expressar emocions, afavoreix la millora de les relacions i la integració dels
alumnes amb diferents cultures. Tots i cada un d’ells i elles podem mostrar
alguna cosa del seu país. També dir que els pares tenen un paper fonamental.
Des de l’escola es cerca la col·laboració i participació de la família ja que
és una part important de la comunitat educativa.
Cada any des de fa cinc, l’escola va obrir les seves portes fa només
sis, es fa una representació. Començant per “Cantata per a una tortuga”, “El
llop i les set cabretes”, “La rebel·lió a la cuina”, i enguany la nostra obra
no es de cap autor conegut, han set els propis infants amb la seva voluntat,
imaginació i interès, els que han preparat fins el més mínim detall. Han
adaptat lletres, han confeccionat els diàlegs, preparat els decorats. Fins i
tot a l’escola matinera i aprofitant que tenen classes de música, s’han
incorporat a les activitats. Tothom a participat en la mesura de les seves
possibilitats i el resultat ha set la nostra “Sergent-Tana”, una militar
dedicada a serveis humanitaris que es dedica a recórrer el món per tal de
retrobar-se amb els amics que ha anat deixant pels països on ella havia col·laborat.
Dir que ha set molt divertit veure com els infants d’infantil varen triar
el nom del grup a principi de curs en funció del projecte i com es varen
treballar i involucrar tant ells i elles com les seves famílies per tal de fer
una recerca en relació al país, els costums, música.... triats entre tots.
Com podeu veure un projecte apassionant, encara que de vegades i pel volum
de feina algú se li ha pogut fet una mica barda amunt. Dir que tot acaba i s’oblida
(nervis, cansament), en el moment que veiem als infant dalt l’escenari i als
papis bocabadats mirant els seus amors.
Com veieu i podeu comprovar o almenys a mi m’ho sembla, això és una molt
bona pràctica per la funcionalitat dels aprenentatges, per la facilitació del
treball autònom, per la connexió real amb els interessos dels infants, pels
moments i les oportunitats que es donen al treball col·laboratiu, per la
fomentació del respecte davant la diferència, per la inclusió de tots i
cadascun d’els infants independentment de les seves característiques personals,
físiques, etc.
Dir que la bona pràctica l'he encasillat en la categoria de protagonistes perquè crec que tots els infants de l'escola són els veritables protagonistes d'aquest projecte de l'escola.
Dir que la bona pràctica l'he encasillat en la categoria de protagonistes perquè crec que tots els infants de l'escola són els veritables protagonistes d'aquest projecte de l'escola.
És un plaer formar part d’aquest projecte d’escola
No hay comentarios:
Publicar un comentario